V Kutné Hoře dějí se věci…

Na jednom z posledních jednání zastupitelstva našeho města se občané, kteří se chodí na rokování podívat, nestačili divit. Je vidět, že se nám blíží komunální volby a atmosféra tomu odpovídala naprosto ukázkově. Ne jinak tomu bylo v případě autobusové dopravy do centra města. Zastupitelstvo mělo rozhodnout, zda budou jezdit dvě linky nebo jen jedna. Co ale bylo horší, tak se ukázalo, že v tomto sporu je celé město rozpolceno. Jedni jsou pro zavedení a druzí proti zavedení dopravy do centra města. Je to rozděleno přesně půl na půl. Ale všechno popořadě.

S nápadem zavést autobusovou dopravu z hlavního nádraží nejen do centra města přišla Změna pro Kutnou Horu a duchovní otec projektu zastupitel Radim Fedorovič. Postupem času se přistoupilo k realizaci, kdy zastupitelstvo schválilo peníze na zkušební provoz dvou linek. Nicméně se ukázalo, že to není až tak jednoduché. Již tehdy se ozývali kritici projektu, že je to nesmysl a když už, tak stačí jedna linka.

Na jednání zastupitelstva města dne 24.4.2018 se ale zjistilo, že pro památkáře není situace kolem vjezdu autobusů do města tak jasná a uzavřená, jak se původně zdálo. Od začátku bylo plno nejasností, kolik a čeho bude jezdit do města, kudy a kam a kdo vůbec bude onu dopravu zajišťovat. V kuloárech se říkalo, že pan zastupitel a radní Fedorovič měl naprosto jasno hned od začátku. Postupně ale sám zjistil, že to nepůjde tak jednoduše. Leccos mu také neprošlo u rady města, jak postupně začal u rady upadat v nemilost. Tím z jeho ucelené koncepce zbyly trosky, které nemají návaznost a vznikly tyhle zmatky. Argument odpůrců tohoto experimentu zní: jedná se o město UNESCO a tam nemají autobusy co dělat. Na tento fakt jsem poukazoval již dávno, ale pozdě bycha honiti.

Nastává zde další paradox ze kterého bylo zastupitelstvo nemile překvapeno. Zjistilo se totiž, že původně neměly být při vybudování oněch zastávek realizovány žádné stavební úpravy. Jednalo se přece o zkušební provoz. Stavební úpravy ale proběhly, protože se ukázalo, že i zkušební provoz musí být veden již v  hotových zastávkách, nikoliv provizorních. Památkářů se tak nikdo neptal a tím pádem dostalo město 100 tisíc korun pokutu za nevhodnou podobu jednotlivých zastávek. Jak je možné, že to realizátor nevěděl? Zajímavé. Sice se jednalo o posunutí chodníků, ale i tak si realizace vyžádala více jak 800 tisíc korun a to k tomu nikdo nedal povolení. Nikdo to neodsouhlasil, neexistuje asi žádný písemný dokument, který by k tomuto aktu zavazoval. Zřejmě se jednalo o tzv. „per huba“. Někdo někomu něco řekl a „někdo“ to uskutečnil. Panečku, jak nám to v Kutné Hoře funguje. Ani už nepotřebujete písemné závazky a vyhazujete peníze neznámo kam. Navíc nikdo nenese zodpovědnost.

Položme si důležitou otázku. Co když se ukáže, že provoz autobusové dopravy do centra je k ničemu? Budou se opět upravovat chodníky „per huba“? Navíc hrozí, že památkáři budou město dále sankcionovat, protože do centra zatím nebudou zajíždět „vysněné“ elektrobusy, ale klasický naftový autobus. Už vidím řadu občanů, jak budou nadšeně tleskat tomu, že jim ráno pod okny „blafe“ autobus. Velké nadšení z realizace tohoto projektu není, protože se opět vyhazují peníze. Navíc centrum města je bez zajímavých obchodů a bez lidí, takže proč tam vozit občany? Chápu, že mohou autobus využít na cestu k lékaři nebo na úřad. Jenže kolik ona cesta bude stát? Zcela jistě bude mnohem dražší než klasickým linkovým autobusem, protože se musí zaplatit další řidič, nafta atd. Opět jeden z typických projektů o ničem a na nic. Věřím, že se situace po volbách zlepší a naše město začne být konečně „perlou“ středních Čech a ne městem duchů nebo experimentátorů, kteří se dají přirovnat k šarlatánům.