Vánoce na prodej

Čas Vánoc. Období, na které čekají zejména ti nejmenší. I já se na Vánoce vždy těšil a čekal, co se najde pod stromečkem. S postupem času se ale tento rituál začíná vytrácet. Ti nejmenší jsou pořád u vytržení, co jim to jen ten Ježíšek, Santa nebo Děda Mráz vlastně přinese. Vánoce jsou tedy určitým typem rituálu, kdy si dáváme dárky. Před mnoha lety to byla událost, která je v dnešní době silně zkomercionalizovaná. Na svátky klidu a míru jsme připravováni již od konce léta a již nyní se na vás pomocí reklamy chrlí nabídky na léto. Co kdyby se něco propáslo?
Společnost, kde je vše na prodej si můžeme dokonce koupit i samotného Ježíška či Santu, stejně i samotné Vánoce. Objednáte si všechny dárky dokonce ještě v samotný den, který je nazývaný štědrým dnem. Štědrý den je tedy zejména pro obchodníky, kteří vám jasně říkají, že dárků je plno a potřebují se jich zbavit. Račte do chrámů konzumu, kde naleznete všechno. Před mnoha lety se lidé radovali z maličkostí, dnes spíš kupují nesmyslnosti, které dříve nebo později vyhodí. Tradiční vánoční svátky jsou tedy svátky konzumu, ale ne pro všechny. Řadě lidem zůstaly tradiční vánoční svátky jako svátky klidu a posezení v rodinném kruhu. Jenže i to postupně upadá v zapomnění minulosti.
Člověk je člověku vlkem, závist je na denním pořádku a o Vánocích tento jev často eskaluje. I když bychom si v tyto sváteční dny měli být na blízku, tak si často něco vyčítáme. Nové pojetí Vánoc se přetransformovalo do sféry zážitků z nakupování. Když se poté vyskytnou snahy konzum omezit například otevírací dobou, tak hned všichni křičí, že nestihnou nakoupit vánoční dárky a to i přes to, že jsou na ně připravováni od léta.
Co přinese budoucnost? Podle mého názoru naprosté zprivatizování Vánoc. Budeme na ně připravováni po celý rok, kdy budeme upozorňování, že Vánoce jsou za tolik a tolik dní, abychom využili té či oné báječné akce. V celém procesu bude značnou úlohu hrát reklama, která bude cílit na ty nejmenší. Stačí se podívat, co je již dnes dětem v reklamách nabízeno, když se dívají na pohádky. Nabízejí se jim různé hračky, sladkosti atd. Když to dítě vidí, tak posléze tyto věci po rodičích vyžaduje. Odolá rodič? Často ne a je nucen dítěti věc koupit, i když ví, že ji nepotřebuje. Vánoce posléze ztrácejí klasický nádech překvapení, protože jsou vlastně po celý rok. Když jsem byl malý já, tak jsem vždy s napětím očekával, co bude pod stromečkem. Dnes už se tato věc ani nemusí, protože pomocí reklamy a podprahového vnímání, útočení na mentalitu dětí si byznysmeni a obchodníci mnou ruce – po celý rok. Nastává postupně úpadek tradic a nám všem, kdo zažili trochu jiné Vánoce zůstávají krásné vzpomínky na to, jak jsme se těšili, co nám to Ježíšek vlastně „naježil“.
Nejistá budoucnost, snaha vše zprivatizovat nás postupně všechny vede k tomu, že si ani nedokážeme pořádně odpočinout. Ale k tomu mají svátky primárně sloužit. Věřím, že v roce 2019 budeme postupně získávat občany pro společnost, kterou potřebujeme k tomu, aby Vánoce zůstaly oproštěny od hříchů konzumu. Jinak budou Vánoce stále na prodej...