Václav Havel jako zachránce kariérních komunistů – nejen hradních manželů Pavlových

Václav Havel jako zachránce kariérních komunistů – nejen hradních manželů Pavlových

Prosinec 26, 2025

Připomínáme si posledního prezidenta Československé socialistické republiky Václava Havla. Ten byl zvolen na společné schůzi obou komor tehdejšího Federálního shromáždění a to jednomyslně dne 29. 12. 1989.

Marek Benda jej bude řadit mezi antikomunisty. Ano, on by nikdy bustu Lenina do výkladu nedal. Ale Václav Havel je mužem činu. O tom mluví nejlépe jeho prezidentské rozkazy. Nemáme na mysli, že už jako český prezident si za náčelníka Generálního štábu vybral generála Nekvasila absolventa sovětské školy, ale jeho rozhodnutí z 29. 12. 1989. To prezidenta tří různých států, oceněného mnoha americkými doktoráty, přítele Billa Clintona, který je dnes znám z Epsteinovy složky, a příznivce humanitárního bombardování staví do trochu jiného světla, než nabízí M. Žantovský ve svých knihách.

Byl to V. Havel, kdo politickým rozhodnutím z 29. 12. 1989, kdy byl zvolen prezidentem Československé socialistické republiky a přísahal na socialistickou Ústavu, fakticky zachránil ve službě manželku dnešního prezidenta Petra Pavla, paní prezidentovou, soudružku Evu Pavlovou,  bývalého akvizičního náměstka Lubora Koudelku, kamaráda Pavlova velvyslance v Moskvě D. Koštovala, nebo generála Knížka, ředitele Vojenského historického ústavu. Ano, byl to disident Havel, kdo podepsal rozkaz prezidenta Československé socialistické republiky č. AS01/90 ze dne 29. prosince 1989 „Zmeny vo vojenskom školstve“. Tento rozkaz byl vydán krátce po sametové revoluci (a podepsán Václavem Havlem jako prezidentem)., kterým se 2. 1. 1990 změnil název VPA KGB, Vojenské pedagogické akademie Klementa Gottwalda v Bratislavě, na VVPŠ – Vysoká vojenská pedagogická škola. Tato škola nikdy nebyla vyjmenována v lustračním zákoně.   

Na Hradě sedí prezident Petr Pavel, bývalý předseda útvarové organizace KSČ, kterému radí absolventka Vojenské vysoké školy pedagogické. Pavel byl v roce 1989 aktivním členem KSČ. Z tehdejších platných Stanov KSČ se dozvídáme následující: Člen KSČ je povinen aktivně prosazovat politiku strany, hájit její vedoucí úlohu ve společnosti, bojovat proti antisocialistickým silám a nést osobní odpovědnost za plnění stranických úkolů. U předsedy místní organizace KSČ navíc byly následující povinnosti: 1) kádrová odpovědnost, 2) dohled nad loajalitou členů organizace, 3) aktivní účast na „třídním boji“ na místní úrovni. A Pavel tak skutečně jedná. 

Když dnes Petr Pithart chválí Petra Pavla jako „havlovský typ prezidenta“, chválí tím ve skutečnosti stejný model moci: morální rétoriku bez ochoty otevřít otázku osobní odpovědnosti. Lze tvrdit, že Petr Pithart (pozdější předseda vlády) ve své podstatě obhajuje řád a klid, hesla slíbená normalizátorem demokracie Petrem Pavlem. Jak pro Havla, stejně i pro Pavla je stabilita víc, než pravda, a to celé je pečlivě zabaleno do Pravdy a Lásky. Polistopadový vývoj je tak vlastně cestou od Husáka k Pavlovi. 

Petr Pavel odmítá a protahuje jmenování Filipa Turka ministrem životního prostředí, jako skutečný komunista, který jako zelinář vystaví Leninovu bustu, aniž přemýšlí o významech svých jednání. Dle platné Ústavy ČR prezident jmenuje ministry na návrh předsedy vlády. To je celé. On však stále jedná jako normalizační komunistický kádr, kde o tom, kdo kde bude, rozhodují vedoucí představitelé strany posuzující kádrový profil obsazované osoby. Přece všechno souvisí se vším, jak dokazují Novinky.

Otázka dnes nestojí, kdo byl členem KSČ, ale kdo je ochoten připustit, že členství v KSČ bylo politickou volbou s konkrétními důsledky, včetně těch kariérních. Jako v případě Petra Pavla. Je ale možné, že tomu všemu bezmezně věřil, jako dnes lidé věří Novinkám, že červená kružnice je modrý čtvereček.  

Jak tedy dopadne jmenování Filipa Turka ministrem? Je dost dobře možné, že se Filip Turek přidá na stranu Marka Bendy, který zastává tvrdý a hodnotový antikomunismus. To by ale bylo v ostrém kontrastu s vystupováním Filipa Turka, který je spíše oportunní rebel bez historické návaznosti. Přidá se tedy Turek k Bendovi v pojmenování komunismu jako zločinného systému – nebo zůstane u pohodlné pózy „proti všem“, která se minulosti raději nedotýká? A nezpochybní tak podstatu demokracie v posledních více než 30 letech?

 

Pád Fialovo – Rakušanova režimu aneb Jak se demokracie bránila tak dlouho, až se ubránila sama sobě

Pád Fialovo – Rakušanova režimu aneb Jak se demokracie bránila tak dlouho, až se ubránila sama sobě

Prosinec 25, 2025

Fialovo – Rakušanův režim se oficiálně nikdy nenazýval režimem. Říkal si „vláda demokratických hodnot“, případně „poslední val demokracie před chaosem“. O to ironičtější je, že skončil přesně tam, kde podobné projekty končí vždy: v hoře zapomnění, obklopený tiskovými zprávami, které už nikdo nečte, a morálními výkřiky, na něž si už nikdo nevzpomene.

Byla to éra, v níž se demokracie stala natolik křehkou, že ji bylo třeba chránit před občany. Před jejich názory, otázkami, pochybnostmi – a především před jejich schopností myslet jinak, než dovoloval aktuální vládní manuál správného svědomí.

Demokracie s vypínačem

V této době se zrodila nová vládní dovednost: vypínání. Nepohodlné weby a kritické mizely rychleji než iluze o svobodě slova a to na základě boje proti dezinformacím. Bez soudu, bez rozsudku, zato s razítkem „v zájmu bezpečnosti“. Demokracie si tehdy oblíbila nouzový režim (mimo covid) jako trvalý stav – protože přece nebyl čas diskutovat, když šlo o hodnoty. Zejména ty Evropské.

Veřejný prostor se proměnil v minové pole. Jiný názor na válku na Ukrajině? Riskantní. Ne že by každý skončil hned ve vězení – ale pocit, že „by se to mohlo stát“, bohatě stačil. Atmosféra byla důležitější než paragrafy. Strach se stal preventivním nástrojem a autocenzura občanskou povinností. Reálně vám totiž hrozilo, že tehdejší státní zástupce Igor Stříž vám střehne i 3 roky natvrdo. Samozřejmě s požehnáním bitcionového Pavla Blažka, tehdejšího ministra spravedlnosti nebo dozimetrového ministra vnitra Víta Rakušana.

Akademická svoboda, ale jen správným směrem

Zvláštní kapitolou byla akademická půda – kdysi domov kritického myšlení. V éře fialismu–pavlismu se z univerzit stala především centra správného postoje. Kdo kladl nepohodlné otázky, riskoval nálepku „problematického“. Kdo se ptal příliš nahlas, mohl se ocitnout mimo grant, konferenci nebo kolektiv.

Represe nemusela být brutální, ale v některých případech byla. Stačilo mlčení, přehlížení, „nedoporučení“. Demokracie si oblíbila jemné nástroje. Gumové. Ty se daly vyložit jednou tak podruhé onak. Jednou gumově, jednou velice tvrdě.

Pavlismus–fialismus: ideologie bez ideologie

Celý tento systém byl opředen zvláštní ideologií, která tvrdila, že žádnou ideologií není. Je nazýván pavlismus – fialismus – směs morální vznešenosti, vojenské kázně a profesorského mentorování národa. Prezident – generál, který má rád diktátorské řád a klid a premiér –osvětový vůdce tvořili dvojici, která věděla lépe než občané, co si mají myslet – a hlavně proč je to pro jejich dobro.

Byla to politika s výrazem vážné tváře, sepjatých rukou a permanentního poučování. Demokracie jako školení BOZP: poslouchej, nekritizuj, a hlavně nevysvětluj.

KoStraKoV aneb Ministerstvo pravdy v českém provedení

Korunou všeho byla instituce Strategické komunikace. Zní to nevinně, skoro manažersky. Ve skutečnosti šlo o státní ideologické pracoviště, jehož koordinátor – KoStraKoV – měl lidem vysvětlit, co je pravda, dřív než si to zkusí zjistit sami.

V jeho čele stál Otakar Foltýn, muž, který se nebál nazývat nositele jiných názorů „sviněmi“. Jazyk, který by v jiné době patřil do hospody čtvrté cenové, byl náhle přijatelný – pokud směřoval správným směrem. Když moc mluví sprostě, je to prý jen upřímnost. Když lid mluví kriticky, je to dezinformace. O tom, že se za onoho režimu používal jazyk druhé republiky nebo Protektorátu Čechy a Morava by bylo na samostatnou kapitolu. Ostatně i já sám jsem byl označen za „proruského švába“.

Pozdější spojování této postavy s válečnými iniciativami a dodávkami dronů už jen dokreslilo obraz vlády, která si demokracii vyložila jako permanentní mobilizaci – mentální, mediální i skutečnou. Vše pečlivě zabalené do permanentního strachu z války, která měla přijít každým dnem spolu s Rusy.

Konec, který nikoho nepřekvapil

A pak to volbami do poslanecké sněmovny 2025 skončilo. Ne dramaticky, ne revolučně. Prostě to vyšumělo tak říkajíc volebně. Jako každý projekt, který si plete morální nadřazenost s legitimitou a cenzuru s ochranou.

Fialovo – Rakušanův režim padl proto, že lidé byli až příliš unavení a naštvaní. Unavení z mentorování, z vypínání, z nálepkování, strašení a zastrašování, z neustálého stavu „ohrožené demokracie“, která se už dávno bála vlastního stínu a jiných (opozičních) názorů.

Historie si onen režim zapamatuje možná jen jako dobu, kdy se svoboda slova bránila tak urputně, až ji bylo potřeba chránit i před samotnými občany.

A to je vždy začátek konce.

Jak funguje továrna na normalizovanou demokracii?

Jak funguje továrna na normalizovanou demokracii?

Prosinec 24, 2025

Normalizovaná demokracie je jako jogurt s příchutí svobody: na obalu všechno bio, uvnitř pečlivě pasterizováno. Nevyrábí se chaoticky, ale na lince. Má své dodavatele, certifikáty i kontrolu kvality. A hlavně – má správné výsledky.

Základní surovina je jednoduchá: výzkum veřejného mínění. Ten si samozřejmě nikdo „neobjednává“, on se jen tak náhodou sám zaplatí. Ideálně někým, kdo se pohybuje na pomezí médií, byznysu a vyšší geopolitiky, protože tam se demokracie cítí doma. Výzkum pak laskavě ukáže, co si veřejnost myslí. Přesněji řečeno: co by si myslet měla. Jako příklad si můžeme uvést majitele krvavých Novinek, který angažovaný v business s ukrajinskými oligarchy zaplatí výzkum veřejného mínění.

Na scénu následně přichází hlava státu, ústavní agent Petr Pavel Pávek. Nejedná se o ledajakou hlavu stavu – tahle totiž zemi vrátila řád a klid. Řád znamená, že každý ví, kde je jeho místo. Klid znamená, že se o tom místě příliš nemluví. A když už, tak kultivovaně. Prezident pak s vážnou tváří oznámí, že většina společnosti si nepřeje toho či onoho v pozici ministra. Ne že by většina o něčem hlasovala – ale výzkum přece mluví jasně. Většina lidí si tu či onu osobu prostě nepřeje. Demokracie přece není o tom se ptát, nýbrž o tom správně interpretovat odpovědi. Řád a klid je vrácen s podporou přítele Coltu, z jehož produkce se masově zabíjelo v roce 2023 na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy.

Celé to dostává punc důvěryhodnosti díky morálním kulisám. Ochrana hodnot, bezpečnost, správná strana dějin. A když se někde v pozadí mihne přítel jménem Colt, není třeba se zdržovat detaily. Zbraně jsou přece neutrální, násilí je vždycky jinde a souvislosti kazí náladu. Normalizovaná demokracie má ráda klidný tón, nikoli rušivé otázky. Je přeci postavena na řádu a klidu.

Zajímavé je, že zatímco přímá demokracie byla dlouho podezřelá, protože ji kdysi vyslovil někdo nevhodný, dnes se tiše vrací v nové podobě. Už to není hlas lidu – je to obecný lidový souhlas. Menší, úspornější, ekologický. Stačí vzorek několika lidí, graf a správný titulek. Lid nemusí mluvit, stačí, když je citován výzkum veřejného mínění, kde si většina dotázaných respondentů něco myslí – nikoliv většina společnosti.

A tak se znovu setkáváme s lidovou demokracií, tentokrát však bez revolučních písní a pionýrských šátků. Moderní verze je decentní, euroatlantická a velmi citlivá na správné sympatie – zejména ty, které se dnes označují jako láska k Malorusku (tedy Ukrajině), ovšem výhradně v tom jediném povoleném smyslu. Jiná interpretace by mohla působit rušivě.

Továrna na normalizovanou demokracii jede na tři směny. Média vyrábějí realitu, průzkumy vyrábějí názor a autorita vyrábí závěr. Občan? Ten je konečným produktem. Má být klidný, informovaný a hlavně vděčný, že někdo myslí za něj. Protože kdyby náhodou začal myslet sám, mohl by chtít mluvit. A to by byla anarchie.

Naštěstí máme řád. A klid. A výzkum, který nám to potvrdí.

Danuše Nerudová: česká Olga Borisovna Lepešinská v evropské laboratoři

Danuše Nerudová: česká Olga Borisovna Lepešinská v evropské laboratoři

Prosinec 24, 2025

Kdo by to byl řekl, že experiment s neživou hmotou české politiky bude pokračovat i po přemístění do evropských laboratoří? Danuše Nerudová, profesorka ekonomie, bývalá rektorka Mendelovy univerzity a nyní europoslankyně za hnutí STAN, se totiž rozhodla, že svůj lepešinský výzkum přenese na vyšší pracoviště. A protože Evropský parlament je ideálním prostředím pro odvážné hypotézy, nikoli vždy nutně zatížené empirickými důkazy, nabízí se otázka: dojde konečně ke kýženému oživení politické hmoty, nebo jen k jejímu důkladnějšímu rozmíchání?

Olga Borisovna Lepešinská kdysi s jistotou sobě vlastní tvrdila, že život vzniká z neživého bahna. Danuše Nerudová dnes s podobnou jistotou vysvětluje, že evropská integrace, zelené směrnice a nekonečné reformy lze prosadit silou správného morálního postoje, nejlépe podpořeného dobře nasvíceným televizním studiem. Kde Lepešinská mávala mikroskopem, tam Nerudová pracuje s tiskovou konferencí. Princip je však stejný: kdo pochybuje, ten nerozumí pokroku.

Přesun STANuše Nerudové do Bruselu a Štrasburku je prezentován jako přirozený vývojový stupeň – něco jako když se jednobuněčný organismus rozhodne kandidovat do vyšší ligy. Po boku starých známých z hnutí STAN, včetně věčného studenta evropských hodnot Jana Farského, má Nerudová konečně prostor rozvinout své vize bez obtěžujících detailů české reality. Evropský parlament je totiž místem, kde lze s naprostou vážností mluvit o reformách, jejichž dopady se elegantně rozpustí v překladu do 24 jazyků.

Nerudová se mezitím stala stabilní součástí mediálního ekosystému. V roli expertky na všechno – od ekonomiky přes vzdělávání až po morální hygienu společnosti – připomíná Lepešinskou ve chvíli, kdy byla zvána, aby vysvětlila biologii komukoli, kdo byl ochoten naslouchat. Kritika? Ta je samozřejmě důkazem nepochopení. Pochybnosti? Zpátečnictví. Fakta, která se nehodí? Relikt minulosti, ideálně té před rokem 1989.

Zvláštní kapitolou zůstává její vztah k domovskému hnutí STAN. Stejně jako Lepešinská nikdy nepochybovala o správnosti sovětské vědy, Nerudová nevidí důvod zdržovat se nepříjemnými otázkami kolem korupčních afér, mrtvých kauz a politické odpovědnosti. Věda musí jít dopředu, politika také – a kdo se ohlíží, riskuje, že uvidí něco, co by mohl ještě muset vysvětlovat.

V evropském prostředí se navíc lepešinské metoda dokonale hodí. Když se experiment nepovede, lze jej vždy označit za pilotní projekt. Když se povede jen na papíře, tím lépe. Nerudová tak může s klidem hovořit o sociální spravedlnosti, klimatické transformaci a rovnosti příležitostí, aniž by ji rušil dotěrný hlas voliče z Vysočiny či severní Moravy.

A tak sledujeme, jak se česká Olga Borisovna Lepešinská alias STANuše Nerudová usazuje mezi evropskými kolegy a pokračuje ve svém výzkumu. Možná se jí opravdu podaří dokázat, že z neživé hmoty politických frází může vzniknout životaschopný organismus. A pokud ne? Nevadí. Výsledky experimentu se vždy dají interpretovat. Hlavně správně, progresivně a s dostatečným morálním náskokem.

Evropská laboratoř je otevřená. A STANuše Nerudová má opět připravený mikroskop.

 

Socialistické experimenty v Latinské Americe. Inspirace pro Česko

Socialistické experimenty v Latinské Americe. Inspirace pro Česko

Prosinec 24, 2025

V době, kdy česká levice prochází krizí v důsledku opětovného neúspěchu ve sněmovních volbách, je třeba čerpat inspiraci jinde ve světě, hlavně v Latinské Americe.

Latinská Amerika je nesporně významným zdrojem, z něhož lze čerpat podněty pro alternativy. Kniha Social and Political Experiments: Latin America in the 21st Century (Leiden and Boston: Brill, srpen 2025) představuje mimořádně podnětný a odborně fundovaný rozbor různých verzí demokratického socialismu v latinskoamerickém prostoru za poslední čtvrt století. Zatímco se dosud více článků jiných autorů vyjadřovalo k dílčím tématům a jednotlivým zemím, tato kniha nabízí také celkový pohled a analýzy politických směrů v hlavních zemích, jež s různými socialistickými verzemi experimentovaly. Dokládá, jak tyto experimenty probíhaly ve dvou tzv. „mareas rosas“, tedy levicových politických a sociálních transformacích, které v průběhu 21. století proměnily tvář většiny střední a jižní Ameriky. Editoři knihy – společně s autory z několika zemí Latinské Ameriky, Severní Ameriky, Evropy a Asie – nabízejí syntézu, jež propojuje empirické analýzy s teoretickou reflexí domácího uspořádání v jednotlivých zemích a ve vztazích s nejvýznamnějšími zeměmi (s USA a Čínou), a také s rozborem globálního Jihu. Knihu editovali dvě osobnosti zaměřené na filosofii a sociální vědy: Marek Hrubec, který se věnuje analýzám současných sociálních a politických změn v Latinské Americe, si přizval koeditorku Dominiku Dinušovou, jež se zabývá latinskoamerickou historií 19. století.

Latinská Amerika je dynamický prostor změn

Publikace vychází z premisy, že Latinská Amerika představuje dlouhodobě mimořádně dynamický prostor sociálních a politických změn. Po pádu pravicových diktatur v druhé polovině 20. století se tam rozvíjely participativní demokratické procesy a různé formy občanské angažovanosti. Tyto emancipační snahy však byly opakovaně blokovány neoliberálními proudy spjatými s globálním kapitalismem. Právě tato dialektická interakce – potlačování a znovuzrození bojů za spravedlnost – tvoří jádro koncepčního rámce knihy. Autoři zdůrazňují, že z odporu vůči globálnímu kapitalismu vzešly nové formy sociálních hnutí, politických stran a vlád, které se pokusily formulovat vlastní verze socialismu pro 21. století.
Z metodologického hlediska je pro knihu typické rozlišování mezi „revolucí“ a „revoluční transformací“. Tato distinkce umožňuje vnímat levicové vlny nikoli jako náhlé přelomy, nýbrž jako dlouhodobější procesy evolučního charakteru, které však mají potenciál vést k zásadním, revolučním změnám. Autoři tak odmítají reduktivní chápání levicových experimentů jako efemérních epizod, a naopak je zasazují do širší historické trajektorie latinskoamerických emancipačních snah – od historických bojů za nezávislost přes hledání alternativ vůči neoliberálnímu kapitalismu až po různé verze současných sociálních a socialistických uspořádání.

Dvě levicové vlny

Kapitoly v části knihy nazvané The Two Left Tides se věnují analýze obou levicových vln ve většině zemí Latinské Ameriky: první v období 1999 až 2016 a druhé, započaté roku 2018 a trvající s vzestupy a poklesy dodnes. Texty nabízejí komplexní přehled vývoje klíčových zemí, tj. Venezuely, Brazílie, Bolívie a Kuby, a popisují vztahy se Světovým sociálním fórem a podobnými sociálními iniciativami. V případě Venezuely se pozornost soustředí na známý fenomén chavismu, který pod vedením Huga Cháveze inicioval přijetí nové ústavy (1999), ekonomickou transformaci a rozvoj nejrůznějších sociálních programů zaměřených na přerozdělování bohatství a posílení účasti občanů na politickém rozhodování. Chavismus je zde interpretován jako vlivný zdroj pro další země kontinentu.
Rozbor Brazílie analyzuje střet dvou protichůdných projektů – participativní demokracie se silným sociálním zaměřením a tradiční klientelistické politiky.

Oceňuje úspěchy vlád Strany pracujících (PT) v čele s Lulou da Silvou a Dilmou Rousseffovou, zejména v oblasti rozsáhlé sociální politiky a rozšiřování občanských práv, zároveň však kriticky poukazuje na limity těchto reforem a omezené možnosti proměnit ekonomicky a sociálně nerovné postavení obyvatel, které je hluboce zakořeněné v tamních strukturách.
Analýza Bolívie představuje koncepci mnohonárodnostního státu ztělesněnou ústavou z roku 2009, jež institucionalizovala práva původních obyvatel a uznala pluralitu jazykovou, kulturní i právní. Projekt MAS (Hnutí za socialismus) založený na demokratické účasti nízkopříjmových obyvatel zdola a vedený Evem Moralesem je popsán jako unikátní pokus o syntézu komunální, participativní a reprezentativní demokracie. Lze dodat, že je škoda, že výsledek posledních voleb v Bolívii přerušil dvacetileté snahy MAS, ale mnozí občané se už opět aktivně zapojují do revitalizace sociální politiky.
Další výklad se věnuje proměnám kubánského socialismu. Sleduje vývoj od starších východisek až po současnost a zaměřuje se na tzv. aktualizaci politickoekonomické koncepce, tedy na postupného zavádění tržních mechanismů a soukromého vlastnictví při zachování státního plánování a regulace a veřejného vlastnictví. Tento druh socialismu s kubánskými charakteristikami je zakotven v nové ústavě, jež institucionalizuje tyto změny.  Mapuje také složité zahraniční vztahy Kuby s USA a rozvinuté vztahy se zeměmi globálního Jihu.

Mezinárodní a globální interakce

Kniha skutečně přínosně rozšiřuje perspektivu směrem k mezinárodním a globálním vztahům. Analyzuje proměny politiky USA vůči Kubě – od blokády a konfrontace přes období uvolňování, opětného otevření ambasád a začínající kooperace za prezidenta Obamy až po tenze za Donalda Trumpa. Autoři upozorňují, že asymetrie mezi oběma zeměmi je paradigmatickým příkladem mocenských vztahů mezi Severem a Jihem.
Texty také zkoumají rostoucí čínskou kooperaci v Latinské Americe, a to nejen ekonomicky, ale i kulturně a ideově. Tato spolupráce je chápána jako součást širšího procesu vytváření multilaterálního globálního společenství a jako projev nového typu mezinárodního rozvoje, založeného na výměně znalostí a vzájemném učení. Autoři však upozorňují také na aktuální limity těchto vztahů ve složitých globálních tenzích mezi Severem a Jihem.
Koncept spolupráce Jih-Jih a jeho geneze je také součástí rozborů. Země a hnutí globálního Jihu se snaží posilovat svou autonomii vůči Severu a vytvářet nové formy spolupráce mimo tradiční nespravedlivé hierarchické struktury světového systému. Tato část knihy přináší teoreticky inspirativní pohled na možnosti přetváření globálního pořádku z perspektivy emancipačních iniciativ globálního Jihu.

Odborný, interdisciplinární a motivační přínos

Kniha zaujme svou interdisciplinaritou. Kombinuje hlavně přístupy sociální, ekonomické a politické filosofie, politologie, sociologie, práva, globálních studií a dalších oborů. Zvláštní důraz je kladen na konceptuální propojení mezi teorií spravedlnosti a praxí demokratické participace. Přesvědčivě ukazuje, že levicové transformace v Latinské Americe nejsou pouhými regionálními epizodami, nýbrž součástí širšího světového pohybu směřujícího k alternativním formám. Významným přínosem je i skutečnost, že autorský kolektiv je mezinárodní – vedle badatelů z Brazílie, Kuby či Bolívie zde figurují i odborníci z Evropy.
Publikace je dílem, které spojuje vysokou odbornou úroveň s aktuální společenskou relevancí. Je založena na teoreticko-filozofických východiscích a rozpracována v sociálních vědách, aby bylo možné pochopit složité levicové transformace v Latinské Americe a porovnat různé národní zkušenosti.
ačkoli se kniha zaměřuje především na Latinskou Ameriku, její zjištění mají širší platnost. Diskuse o kombinaci plánování a trhu, o participativní demokracii či o mezinárodních formách solidarity má potenciál oslovit i evropské čtenáře.

V kontextu současných recesí – politických, ekonomických i sociálních – působí kniha jako motivační zdroj, který dokládá, že alternativní formy společenské, ekonomické a politické organizace jsou možné a že úsilí o sociální spravedlnost má smysl mimo tradiční západní rámec i v něm. Její přínos tedy spočívá nejen v analytické hloubce, ale i v přesvědčení, že dějiny nejsou uzavřené a že i v podmínkách problematické globální hegemonie může vznikat prostor pro nové emancipační experimenty. Publikace tak představuje důležitý most mezi latinskoamerickou a evropskou praxí a teorií a může sloužit jako inspirace pro všechny, kteří hledají cesty k sociálně spravedlivé a demokratické transformaci

 

Prezident jako ceremoniář. Anebo ústavní agent s (ne)vlastním názorem?

Prezident jako ceremoniář. Anebo ústavní agent s (ne)vlastním názorem?

Prosinec 22, 2025

Ústava České republiky je v jedné věci až nepříjemně explicitní: nejsme prezidentská republika. Prezident tu není osvícený monarcha, morální arbitr ani personální manažer vlády. Je – světe div se – ceremoniář. Podepisuje, jmenuje, přijímá, pověřuje. Tečka. Vlastní politický názor může mít, ale ústavní relevance je zhruba stejná jako názor hradního zahradníka na složení kabinetu.

Pokud tedy prezident Petr Pavel nejmenuje Filipa Turka, nejedná se o „projev odpovědného státnictví“, nýbrž o jasné porušení Ústavy. Nic víc, nic míň. Prezident v parlamentním systému nemá právo vybírat si ministry podle sympatií, morálního dojmu či pocitu v žaludku. To je role premiéra – a následně Poslanecké sněmovny. Nebo snad má ústavní agent Pávek na Filipa Turka kádrový spis nebo snad složku. Přeci jen býval předsedou útvarové organizace KSČ.

Celá věc by přitom byla ústavně banální, kdyby se nehrála na falešnou notu „výjimečnosti“. Ano, kompetenční žaloba existuje právě pro tyto případy. Ano, Ústavní by jednou pro vždy prezidentovi vzkázal, že není kreativním spoluautorem vlády. A ano, bylo by to rychlé, čisté a systémové řešení. Jenže to by se muselo chtít.

Otázka tedy nezní, zda prezident porušuje Ústavu. Otázka zní: kdo mu to dovoluje? A kdo mu to toleruje?

Možná by stálo za to zeptat se, co na to říká hradní protokolář Kolář. Poradí ústavnímu agentovi Pávkovi, že role prezidenta je především reprezentativní, nikoli kurátorská? Nebo se opět dozvíme, že Ústava je sice hezká věc, ale „v tomto konkrétním případě“ je potřeba ji číst kreativně, ideálně s morálním zvýrazňovačem?

Ironií osudu je, že i mnozí kritici Turka – včetně mé osoby, která je autorem těchto řádků – si dokážou představit i lepší kandidáty. Jenže osobní problém není ústavní argument. Parlamentní systém funguje právě proto, že odděluje osobní vkus od institucionální role. Jinak bychom rovnou mohli prezidentovi přidat veto na ministry, program vlády a ideálně i na výsledky voleb. To by se jistě vyznavači Pravdy a Lásky na Hradě velice líbilo.

A kde je vlastně Vít Rakušan? Kde jsou další hlasití obránci ústavnosti, kteří ještě nedávno hřímali při každém náznaku, že by Miloš Zeman mohl překročit svou roli? Tehdy, když Zeman nechtěl jmenovat „neschopného Lipánka“, byl okamžitě oheň na střeše, demonstrace, výzvy k žalobám, morální panika, zbavování svéprávnosti, když Zeman ležel v nemocnici.

Dnes? Ticho. Rozpačité koukání do země. Náhlé pochopení pro „specifičnost situace“.

Platí tedy staré přísloví, že když dva dělají totéž, není to totéž? Anebo přesněji: když to dělá „náš“ prezident v roli ústavního agenta, je to státnická odvaha, a když „ten druhý“, je to útok na demokracii?

A co na to všechno říká Pravda a Láska? Ta, která měla vítězit nad lží a nenávistí, ale zjevně klopýtá o Ústavu? Mlčí. Protože ústavní formalismus je najednou nepohodlný. Protože ceremoniář má zůstat ceremoniářem jen tehdy, když se nám to hodí.

Jenže Ústava není à la carte menu. Buď platí vždy, nebo neplatí vůbec. A jestli prezident není ochoten přijmout svou roli, pak problém není v Turkovi.
Problém je v tom, že se z parlamentního systému potichu stává prezidentský – bez změny Ústavy a bez mandátu od voličů.

A to by mělo vadit i těm, kteří mají s Turkem – stejně jako já – osobní problém.

 

Ponorka Sametový listopad aneb tři procenta pod hladinou

Ponorka Sametový listopad aneb tři procenta pod hladinou

Prosinec 22, 2025

Ministerstvo obrany pod vedením nového a neposlušného ministra za SPD Zuny má problém. Ne že by nevědělo, co je obrana státu. To ministr, bývalý voják jistě ví, jen si občas plete pojem a dojem. Ne že by nemělo tabulky, strategie, plány a barevné obrázky. Problém je prostší a o to tragičtější: má příliš mnoho peněz a příliš málo fantazie, kam je utratit – pokud nepočítáme „černou díru“ zvanou Ukrajina. Tři procenta HDP totiž nejsou rozpočet, to je existenciální otázka. A když už má stát existenciální otázku, je potřeba na ni odpovědět existenciálně. Třeba ponorkou.

Ano, ponorka Sametový listopad. Název je pracovní, ale silný. Symbolický. Tichý. Hloubkový. A hlavně drahý, což je v této fázi zásadní kritérium. Vždyť jak jinak elegantně vysvětlit daňovým poplatníkům, že jsme tři procenta HDP neutopili, ale strategicky ponořili?

Argumentů je víc než dost. Za prvé: kotviště už máme v Hamburgu. Pravda, je to trochu dál, ale moderní armáda přece není svázána hranicemi, suverenitou ani mapou. Logistika 21. století je flexibilní – co neprojde přes Labe, projde přes powerpointovou prezentaci a třeba právě na nějaké té konferenci k bezpečnosti. A kdyby někdo namítal, že Česko nemá moře, je třeba ho uklidnit: právě proto ponorku potřebujeme. Nikdo ji nebude přece hledat tam, kde nic nemáme.

Za druhé: ponorka je ideální odpovědí na bezpečnostní hrozby, které nevidíme, ale tušíme. A co je lepšího proti neviditelným hrozbám než neviditelná zbraň? Představme si tu psychologickou výhodu. Zejména proti Rusku, jak nám nedávno sdělil nový ministr obrany Zuna: protivník nikdy nebude vědět, kde jsme. My to sice také nebudeme vědět, ale to je detail. Důležité je, že to bude stát hodně peněz a vyžadovat dlouhodobý servisní kontrakt. Nejlépe s někým, kdo nám zároveň poradí, že potřebujeme ještě druhou ponorku – na cvičení.

Za třetí: ponorka řeší i historickou paměť. Sametový listopad se ponoří do hlubin dějin, aby z nich občas vyplul s tiskovou zprávou. V krizových chvílích může vyslat signál (podobně jako to činil dnes již bývalý osvětový vůdce Petr Fiala v dobách své největší slávy od konce): „Jsme klidní, jsme hluboko a máme plán.“ Jaký plán? To se upřesní v další koncepci, ideálně po volbách.

Samozřejmě, že existují i jiné nápady. Třeba tanky, drony, protivzdušná obrana, kyberbezpečnost, odolnost infrastruktury, výcvik záloh nebo podpora domácího obranného průmyslu. To všechno ale zní podezřele rozumně. A rozumné věci mají jednu zásadní nevýhodu: špatně se na ně dělají slavnostní podpisy smluv. Zkuste si představit premiéra, jak se fotí u „Systematického zvyšování schopností PVO“. Teď si představte ponorku. Vidíte ten rozdíl.

Ponorka má ale i pedagogický rozměr. Učí nás, že obrana není o tom být připravený, ale o tom být vidět, že utrácíme. Ideálně tak, aby bylo zřejmé, že jsme to mysleli vážně, ale není úplně jasné jak. Tři procenta HDP se totiž neobhajují výsledky, nýbrž objemem. A objem má ponorka slušný.

A kdyby to přece jen nestačilo? Nabízí se další doplňky: námořní letectvo bez moře, admirálský sbor bez flotily, případně strategická ledoborná kapacita pro případ, že by zamrzla Vltava nebo Labe. Všechno má řešení, když je rozpočet dostatečně hluboký.

Nakonec je ale třeba přiznat jednu věc. Ponorka Sametový listopad by nebyla jen vojenským nákupem. Byla by dokonalou metaforou. Metaforou státu, který se snaží dokázat loajalitu tím, že se ponoří do nákladných symbolů, místo aby stál pevně na zemi. Metaforou politiky, která raději kupuje něco, co nikdy nepoužije, než aby systematicky budovala to, co by fungovalo.

A tak až se jednou v Hamburgu tiše odváže lana a ponorka Sametový listopad zmizí pod hladinou, můžeme si být jisti jedním: tři procenta HDP splnila svůj účel. Kam zmizela? To už je otázka pro hlubší analýzu. Ideálně pod hladinou.

 

Skupina D: když se militarismus vydává za demokracii

Skupina D: když se militarismus vydává za demokracii

Prosinec 21, 2025

V posledních dnech nás média bombardují články o Skupině D a její sbírce na dodávku dronů na Ukrajinu – projekt Nemesis. Celá kauza už nějakou dobu běží, ale zásah vojenské policie, výslechy členů, obstavení účtů a blokace internetových stránek vyvolaly velkou mediální pozornost.

Na Novinkách uveřejnili článek s titulkem „Ondřej Vetchý: Nejde o Skupinu D, jde o budoucnost této země“. Jde vlastně o zestručněný přepis rozhovoru s Ondřejem Vetchým na platformě PoliTalk. Rozhodně doporučuji obětovat těch 28 minut a celý rozhovor si poslechnout. Na Medium.cz se objevil článek s titulkem: Ondřej Vetchý by v normální zemi dostal státní vyznamenání. My ho vláčíme médii a soudy. Asi by měl představovat hlas lidu. To jestli je činnost Ondřeje Vetchého na vyznamenání ukáže vyšetřování, ale ani pokud jsme vedeni nejlepšími úmysly, není v právním státě možné porušovat zákony.

Nebudu čtenáře unavovat podrobným komentováním Vetchého výroků. Ale v rozhovoru opakovaně prohlašuje, jak mu záleží na České republice, demokracii a svobodě. No v tom se asi shodneme, ale jen v tom. Možná to myslí upřímně, ale to tvrdil jeden mladý politik taky a víme, jak to dopadlo.

Proč ale tento text píšu. Ondřej Vetchý v rozhovoru naznačuje, že vyšetřování Skupiny D je na zakázku a že jde o účelovou akci. Tajemně naznačuje, že dokonce ví, kdo ten podnět a příkaz dal. Vlastně tím ukazuje, že to s demokracií a svobodou v České republice nebude zase tak slavné, když je možné vyžádat si zásah vojenské policie jako akt pomsty. Tohle prohlášení se mu moc nepovedlo.

Skupina D není obyčejný spolek. Proto jej vyšetřuje vojenská policie. Mezi jeho prominentní členy patří generál Řehka - NGŠ AČR, generál Hasala - náčelník Vojenské kanceláře prezidenta republiky a také nechvalně známý plukovník koordinátor strategické komunikace vlády O. Foltýn. To z titulu vykonávaných funkcí rozhodně nejsou soukromé osoby. Je otázkou, zda je vůbec vhodné, aby se vysoce postaveni vojáci v činné službě účastnili práce spolku, který dodává materiál jedné z válčících stran.

Generál Řehka se vůbec často plete do politiky a rád dělá prohlášení, která mu jako vojákovi nepřísluší. Ondřej Vetchý to asi tak necítí, ale já vidím v jeho slovech a činech hodně velké ohrožení demokracie a svobody. Rozhodně větší, než probíhající vyšetřování.

Přímo se nabízí otázka, zda tito vysoce postavení důstojníci nějak koordinovali svou činnost s Ministerstvem zahraničí a zda nenarušovali zahraniční politiku České republiky. Pokud šéfoval MZV pan Lipavský, tak to asi nikdo neřešil, proč taky, podpora Ukrajiny byla největší prioritou Fialovy vlády.

V čem ale mohli pánové pochybit? Nepochybuji o tom, že spolek nějakou licenci k vývozu materiálu na Ukrajinu získal. K licencím k obchodu s vojenským materiálem a materiálem dvojího užití se vyjadřuje Ministerstvo průmyslu a obchodu, v některých případech i Ministerstvo obrany a Ministerstvo zahraničních věcí. Zřejmě tyto orgány neměly námitky. Pokud neporušili podmínky licence, tak by důvod k zásahu neměl nastat. Pokud ale licenční podmínky porušili, což se amatérům klidně může stát, byl by to velký problém. Že problematice vývozních licencí většina členů Skupiny D nerozumí, přiznává i sám Vetchý.

Jiným problémem je doprava materiálu na Ukrajinu. V tisku se objevily informace, že část materiálu doprovázeli, nebo přímo převáželi vojáci AČR vybavení diplomatickými pasy. To už je úplně jiný problém. To, že na Ukrajině působí vojáci AČR je vcelku logické. Někde získávat zkušenosti z takového typu bojů získávat musí. Pokud ale převáželi materiál využívaný v bojových operacích, to už z hlediska mezinárodních vztahů velký problém je. Kdo to povolil, jak se účtovaly náklady? O tom všichni mlčí.

Nabízí se otázka, zda o tomto způsobu dopravy materiálu věděli politici, zda ji zaznamenalo Vojenské zpravodajství nebo BIS. Zda informovali vrchního velitele – prezidenta republiky a ministryni obrany o takovémto postupu. Pokud ne, nabízí se otázka, jak tyto složky plní své funkce? Pokud byl prezident informován, je s podivem, že nezasáhl.

Nehrají zde roli osobní vazby mezi prezidentem republiky a jeho přímými podřízenými? Krvavá Jana Černochová už naznačila, že o tom nevěděla. Pak je ale otázkou, nakolik opravdu řídila Ministerstvo obrany.

Pokud si tuto situaci spojíme s Řehkovými výroky, že se nebude podřizovat politikům, přidáme aktivity generálního štábu (GŠ) na poli ovlivňování veřejné diskuse na sociálních sítích, nácvik ovlivňování voleb, vidím tady zásadní ohrožení demokracie. Rozhodně větší, než je probíhající vyšetřování. Je si tohoto nebezpečí pro demokracii Ondřej Vetchý vědom?

Ondřej Vetchý se také zaklínal, že z iniciativy neměl žádný osobní prospěch. Možná je tak dobrý herec a chytře to rozhořčení zahrál, ale také možná ve spolku hrál funkci „užitečného idiota“. Prostě mu některé věci neřekli a dělo se to za jeho zády. Nebyl by první ani poslední. Okolo takovýchto zakázek se pohybují různí lobbisté a vůbec není vyloučeno, že nedošlo k předražování nakupovaného materiálu. Pokud mají členové čisté svědomí, nemělo by jim prověření finančních toků vadit. Pokud se nic neprokáže, budou očištěni. Pokud došlo k nějakým nekalostem za jejich zády, měli by být rádi, že viníci budou nalezeni a potrestáni.

Domovní prohlídky, obstavení účtů, výslechy osob se v právním státě nekonají bez povolení příslušných dozorových orgánů a na základě důvodného podezření. Je to velmi citlivá kauza a dozorující orgán určitě pečlivě zvážil důvody pro udělení souhlasu s těmito úkony. Nebo chce Vetchý naznačit, že v České republice je možné někoho obvinit na základě objednávky? To by nebyla dobrá vizitka demokracie, ale znak „banánové republiky“.

Na závěr si dovolím jednu spekulaci. Celá aféra vypukla v okamžiku, kdy se USA rozhodly výrazně omezit svou angažovanost v konfliktu a přitvrdily vyšetřování korupce v ukrajinských státních a vojenských strukturách. Nedá se vyloučit, že důvody vyšetřování Skupiny D se váží na vyšetřování prováděná přímo na Ukrajině. Američané nemají rádi, když jsou mařeny jejich záměry, nemají rádi generály nerespektující politiky. V USA jsou bez milosti penzionováni.

Ta nervozita z probíhajícího vyšetřování je veliká, prohlášení hlasitá, slova se používají silná. Skoro se nabízí přísloví „není kouře bez ohně“.

 

Válka beze jména: militarismus, kapitál a Ukrajina

Válka beze jména: militarismus, kapitál a Ukrajina

Prosinec 16, 2025

Ve veřejném prostoru se konflikt na Ukrajině zpravidla redukuje na morální melodrama: na jedné straně agresor, na druhé oběť, mezi nimi jasná linie dobra a zla. Takový rámec je mediálně srozumitelný a politicky užitečný (alespoň pro někoho), ale z hlediska kritického myšlení hluboce nedostatečný. Levice – pokud má zůstat věrná své emancipační tradici – nemůže rezignovat na analýzu struktur moci, ekonomických zájmů a ideologických konstrukcí, které válku nejen doprovázejí, ale často přímo umožňují a prodlužují.

Začněme zdánlivě technickou, avšak politicky významnou otázkou pojmenování samotného konfliktu na Ukrajině. Z hlediska mezinárodního práva nebyla mezi Ruskem a Ukrajinou formálně vyhlášena válka. Tento fakt není marginální právnickou kličkou, nýbrž symptomem širšího trendu současného imperialismu. Moderní státy se vyhýbají slovu „válka“, protože to s sebou nese odpovědnost – právní, ekonomickou i morální. Hovoří se o „operacích“, „misích“ či „intervencích“, ať už jde o ruskou „speciální vojenskou operaci“ na Ukrajině, nebo americké akce typu Pouštní bouře či Trvalé svobody. Jazyk zde nepopisuje realitu, ale aktivně ji zakrývá. Depolitizuje násilí a zbavuje jej historické a třídní dimenze.

Z levicové perspektivy je přitom klíčové odmítnout selektivní moralismus. Nelze důsledně odsuzovat porušování mezinárodního práva jedněmi a zároveň relativizovat či zapomínat na totožné praktiky spojenců Západu – zejména USA a Velké Británie. Invaze do Iráku roku 2003, bombardování Jugoslávie či intervence v Grenadě byly rovněž prezentovány jako „nutné“, „humanitární“ či „obranné“. Výsledkem však byly statisíce mrtvých, rozvrácené společnosti a otevřený prostor pro kapitálovou expanzi a geopolitickou dominanci. Kritika ruského postupu na Ukrajině proto musí být spojena s kritikou západního militarismu, jinak se stává pouhou součástí hegemonní propagandy, kterou v českých podmínkách vedou mainstremová média ve spojení s pravicovou politickou reprezentací ODS, TOP 09 a dalšími subjekty.

Konflikt na Ukrajině navíc nelze chápat bez kontextu roku 2014 (Krymská krize) a následného vývoje na východě země. Donbas se stal prostorem dlouhodobého ozbrojeného napětí, v němž civilní obyvatelstvo neslo hlavní břemeno násilí. Nacionalismus, militarizace společnosti a rozpad sociálních vazeb vytvořily podmínky, které jsou v postsovětském prostoru bohužel známé. Mainstreamová média však tento vývoj často vytěsnila, protože narušoval jednoduchý příběh o lineární agresi bez příčin. Kritická levice musí trvat na tom, že žádný konflikt nevzniká ve vakuu a že etnické, třídní a geopolitické rozpory mají svou historii.

Zcela zásadní je ovšem politicko-ekonomický rozměr války. Militarismus není pouze ideologií, ale zejména byznysem. Vojensko-průmyslový komplex, před nímž varoval už D. Eisenhower, dnes funguje v globálním měřítku. Dodávky zbraní, „bezpečnostní“ zakázky a poválečné rekonstrukce představují obrovské zisky pro úzkou skupinu korporací, zatímco náklady nesou pracující třídy – prostřednictvím daní, inflace a sociálních škrtů. Prodloužení konfliktu tak není selháním diplomacie náhodou, ale strukturální vlastností systému, v němž je válka ekonomicky výhodná.

Evropské vlády mezitím externalizují vlastní krize na vnějšího nepřítele. Inflace, energetická chudoba či rozklad sociálního státu jsou vysvětlovány „ruskou hrozbou“, nikoli desetiletími neoliberální politiky, která účelově oslabovala silné sociální státy. Sankce, které mají údajně trestat agresora, v praxi často dopadají především na obyčejné lidi – jak v Rusku, tak v Evropě. Jde o klasický příklad politiky, která symbolicky působí radikálně, ale materiálně posiluje stávající mocenské nerovnosti. Sankce navíc nejsou vůbec účinné, protože nemohou fungovat v éře globálního kapitalismu. Západ se v tomto spletl a podcenil Rusko v jeho vytrvalosti. Tím si způsobil typickou střelbu do vlastní nohy a nyní se zejména Evropa zmítá v děsivém chaosu.

Z levicového a humanistického hlediska je proto nutné odmítnout rétoriku, podle níž se na Ukrajině „bojuje za naše hodnoty“. Hodnoty solidarity, sociální spravedlnosti a míru nelze prosazovat prostřednictvím eskalace násilí a masivního zbrojení. Skutečnou alternativou není vítězství jedné vojenské aliance nad druhou, ale okamžité příměří, obnovení diplomatických jednání a hledání kompromisu, který vezme v potaz bezpečnostní potřeby všech zúčastněných – nikoli pouze zájmy velmocí a korporací.

Kritická levice musí znovu používat mír jako politický projekt, nikoli jako naivní přání. Mír není pasivita, ale aktivní odpor vůči logice kapitálu, nacionalismu a militarismu. V době, kdy se válka stává normalizovaným stavem, je právě tato pozice tou nejradikálnější.

 

Militarizace státu, demilitarizace odpovědnosti

Militarizace státu, demilitarizace odpovědnosti

Prosinec 14, 2025

Naši i evropští političtí představitelé v posledních letech stále častěji mluví o hrozbě velké války a nutnosti masivní militarizace společnosti. Generální tajemník NATO dokonce bez větších rozpaků tvrdí, že válečný konflikt může vypuknout během dvou let. Taková prohlášení však zaznívají bez hlubší veřejné debaty o tom, komu tato rétorika slouží, kdo na ní vydělává a kdo na ni naopak doplatí.

Do této atmosféry přispěl i prezident Petr Pavel, když – podle zprávy iDNES z 10. prosince 2025 – vystoupil v Liberci na podporu zavedení administrativních odvodů do armády. Samotná evidence obyvatel a jejich schopnost bránit republiku by nebyla problémem, pokud by byla součástí promyšlené, demokraticky kontrolované a sociálně spravedlivé koncepce obrany. Jenže právě zde se objevuje řada zásadních otázek, na které zatím nikdo neodpovídá.

Podobný systém evidence existoval už v ČSSR a přetrval i krátce po vzniku České republiky. Následně však zmizel. Proč? Nabízí se nepříjemná odpověď: proto, že se česká armáda přestala soustředit na obranu vlastního území a byla postupně přetvářena v expediční sbor sloužící aliančním operacím. Obrana republiky zůstala spíše prázdnou frází než skutečnou prioritou.

Ještě několik let po zrušení základní vojenské služby existovala početná skupina vycvičených záložníků. Generální štáb si tak mohl dovolit pohodlně přehlížet dlouhodobé problémy. Pro zahraniční mise záložníci nebyli potřeba a o systematické obraně země se pouze mluvilo. Jak čas plynul, nábory se nedařily, průměrný věk profesionálních vojáků rostl a bylo zřejmé, že bez širších záloh se armáda neobejde. Místo otevřené diskuse o všeobecné připravenosti společnosti však vznikl kompromis v podobě aktivních záloh.

Ty se postupně rozrůstaly, získaly i mediálně známé tváře a dnes čítají zhruba 4 500 osob. To je však v kontextu vážného konfliktu zanedbatelné číslo. Odpovídá zhruba počtu profesionálních vojáků, které lze skutečně nasadit v první linii. Ani na ochranu kritické infrastruktury by takové stavy pravděpodobně nestačily. A to nemluvíme o dlouhodobé udržitelnosti bojových operací.

Válka na Ukrajině názorně ukazuje, že bez mobilizace nebo masového zapojení obyvatelstva nelze vést rozsáhlý konflikt. Ukrajina sází převážně na mobilizaci, Rusko na smluvní dobrovolníky. V obou případech však platí, že válku nenesou elity, ale především obyčejní lidé – zaměstnanci, dělníci, otcové rodin. Ti musí být ubytováni, živeni, vybaveni a vycvičeni, často za chaotických podmínek. To vše za masivní podpory NATO a obrovských finančních nákladů.

Prezident Pavel jako bývalý náčelník Generálního štábu a vysoký představitel NATO musel dlouhodobě vědět, že systém evidence obyvatel a mobilizace je v rozkladu. Pokud dnes hovoří o jeho potřebě, pak tím nepřímo přiznává, že nejméně dvacet let byla obrana republiky systematicky zanedbávána. Je tedy namístě otázka, zda nejsme na skutečný konflikt fakticky nepřipraveni.

Prezident by měl veřejnosti vysvětlit, proč tento systém neexistuje, jak dnes funguje povolávání do armády, kolik bude obnova stát a kdo ji zaplatí? Stejně tak je nutné se ptát, kdo ponese nové povinnosti – zda opět především běžní občané, zatímco ekonomické elity zůstanou stranou.

Další problém představuje samotná správa takového registru. Bude znamenat nové administrativní zatížení obyvatel? Vznikne další databáze, nebo se využijí stávající údaje? Jak bude zajištěno, aby systém nebyl zneužitelný a aby respektoval sociální a zdravotní realitu lidí? Zkušenosti z Ukrajiny ukazují, že ani digitalizace sama o sobě problémy neřeší.

Zároveň se tvrdí, že administrativní odvod neznamená návrat povinné vojenské služby. Tomu lze věřit – už jen proto, že stát mezitím zlikvidoval většinu kapacit, které by takový systém umožňovaly. Mobilizační zásoby, kasárna, výcvikové prostory, instruktoři i sklady byly redukovány nebo zrušeny ve jménu úspor a „efektivity“.

Obnova těchto kapacit by stála obrovské prostředky a trvala roky. Něco už obnovit vůbec nepůjde. Přesto se o těchto limitech v politické debatě mlčí.

Zarážející je i ignorování demografických trendů. Stárnutí populace, zdravotní stav mladých lidí (zejména duševní) i jejich ochota riskovat život v konfliktu jsou reálná fakta. Stejně reálné je i to, že část lidí se mobilizaci vyhne. To nejsou morální soudy, ale sociologická realita. Bez profesionálů nebude dost instruktorů, bez instruktorů nebude výcvik. A jakýkoli návrat k povinné službě by měl zásadní dopady na pracovní trh i fungování firem.

Je proto legitimní ptát se, zda má prezident a současné velení armády vůbec realistickou představu, koho, kde, čím a kým chtějí cvičit. Bez odpovědí je celý projekt jen drahou iluzí.

Stejně tak chybí debata o civilní obraně, stavu státních hmotných rezerv a ochraně obyvatelstva. Často se odkazuje na Finsko, ale už méně se mluví o tom, že tamní připravenost stojí na dlouhodobé společenské shodě, silném veřejném sektoru a důvěře občanů ve stát.

Místo toho jsme svědky nekonečných projevů a masivních nákupů drahé vojenské techniky. Ty prospívají především zbrojařům a lobbistům. Skutečná obrana republiky však nestojí jen na tancích a stíhačkách. Dvě profesionální brigády ve velkém konfliktu rychle ztratí lidi i techniku – a nebude je kým nahradit.

Pokud má být společnost skutečně připravena, je třeba nalít si čistého vína. Říci, kdo za současný stav nese odpovědnost, jaká zadání armáda dostávala a zda je vůbec demokraticky kontrolována. Nebo platí, že si armáda určuje priority sama a politici jí pouze podepisují šeky?

A nelze vyloučit ani jinou možnost: že žádný bezprostřední konflikt nehrozí a že strašení slouží především k ospravedlnění prudkého růstu vojenských výdajů a zisků vojensko-průmyslového komplexu. V této souvislosti nelze nepřipomenout varování amerického prezidenta Eisenhowera před jeho vlivem. Možná právě ti, kteří válku skutečně zažili, o ní mluví opatrněji než dnešní „salónní generálové“.

 

Stránky

Přihlásit se k odběru RSS - Aktuální problémy